Mimoza Vilotijević: LinkedIn profil – Vaš digitalni CV
Iz današnje perspektive možda je teško zamisliti, ali pre samo 15 godina CV se slao poštom, na oglase objavljene u dnevnoj štampi.
Danas se čitav proces traženja i konkurisanja za posao odvija online. Tako i CV polako, ali sigurno, prelazi u digitalni oblik.
Ako ste ozbiljni u nameri da nađete ili promenite posao, kreiranje profila na LInkedIn mreži je korak koji ne bi trebalo da preskočite.
Sam proces kreiranja profila nije tehnički komplikovan. Kao i za većinu društvenih mreža, treba vam e-mail adresa koja će biti povezana sa nalogom. Sadržaj profila i njegovo korišćenje su stvari na kojima možete da se istaknete i budete primećeni.
Odakle početi?
Samo zaglavlje profila služi za osnovne i najvažnije podatke: ime i prezime, zanimanje, fotografija.
Zanimanje više posmatrajte kao “naslov” svog profila – rečenica kojom biste sebe najkraće predstavili. To može da bude naziv vaše trenutne pozicije, posao koji biste želeli da radite ili zvanje koje ste stekli tokom školovanja.
Kada potencijalni poslodavci ili saradnici pretražuju LinkedIn mrežu, vaš profil će se pojaviti u rezultatima pretrage ukoliko sadrži ključne reči. Zato je važno da ih stavite u naslov svog profila (npr: knjigovođa, social media, pravnik, office manager…)
Na profilu obavezno treba da postoji fotografija. Prvo, deluje profesionalno, a drugo, povećava šanse da onaj ko pretražuje pogleda vaš profil.
Pri odabiru fotografije zaobiđite uspomene sa plaže, putovanja, svadbe, noćnog provoda… Preskočite i one na kojima ste sa decom, partnerom ili kućnim ljubimcem. Odaberite neku na kojoj se jasno vidite, sa što manje detalja koji će odvlačiti pažnju. Savetuje se da vaše lice zauzima oko 60% površine predviđene za fotografiju.
Odmah ispod zaglavlja je deo profila predviđen za vaše kratko predstavljanje, takozvana “about” sekcija. Tekst treba da bude efektan, ne predug, i da onaj ko ga čita dobije pravi uvid u vaše profesionalno iskustvo, obrazovanje i dostignuća. Cilj je da sadržaj privuče i zadrži pažnju budućeg poslodavca ili saradnika, da ga zainteresuje da detaljno pogleda vaš profil ili vas kontaktira.
I ovde se preporučuje da koristite ključne reči, jer je i to deo profila koji izlazi u rezultatima pretrage.
Ovo je primer kako isto zanimanje i iskustvo možete prikazati na više načina:
- iskusni knjigovođa
- knjigovođa sa 15 godina iskustva
- knjigovođa sa 15 godina iskustva u međunarodnim kompanijama
- knjigovođa sa 15 godina iskustva, ekspert u oblasti poreza, doprinosa i ličnih primanja
Ako nemate inspiracije, pitajte prijatelje i kolege kako bi vas oni ukratko opisali. Sigurno ćete dobiti neke ideje i pravce za razmišljanje.
Radno iskustvo i obrazovanje
Koliko detaljni ćete popuniti ovu sekciju, zavisi od vas. Nazv kompanije, pozicija, period kada ste u njoj radili – to su osnovni podaci. Za svaki od tih poslova dodajte detalje koje smatrate važnima – opis posla, zaduženja, postignuća… ključne stvari vezane za posao koji ste radili.
Dobra stvar je da vas LinkeIn ne ograničava kao CV, za koji je preporuka da ne bude duži od 1-2 strane. Na profilu možete da navedete sve poslove koje ste radili, ako ih smatrate važnima za buduću karijeru.
Slično je i sa delom koji se odnosi na obrazovanje. Ne morate da krećete baš od osnovne škole, ali sve od srednje škole nadalje trebalo bi tu da se nađe.
Posebna sekcija odnosi se na neformalno obrazovanje. Ono je danas, u mnogim oblastima, često značajnije i relevantnije nego formalno. Licence i sertifikati koje ste stekli daju uvid u to kako vidite svoj profesionalni put.
Veštine i preporuke
U ovom delu možete se osloniti na svoju procenu, ili opet da pitate kolege, saradnike ili prijatelje o tome šta oni misle, koje su vaše ključne veštine. Neke su očigledne i lako se mogu testirati (strani jezik, programski jezici, korišćenje pojedinih softvera…). Druge, poput liderstva, timskog rada i sl. su donekle i vaša slobodna procena.
Upravo zato LinkedIn ima opciju da vaši kontakti na ovoj mreži mogu da “potvrde” veštine koje ste stavili na svoju listu – ENDORSEMENT opcija. Na ovaj način svako od njih može da klikne na “endorse” i potvrdi da tu veštinu koju ste naveli i on prepoznaje kao jedan od vaših kvaliteta, i smatra je važnom.
Ostale sekcije na profilu ne morate obavezno popunjavati. Svuda gde imate da unesete neki kortistan podatak, slobodno to i uradite, ali nemojte popunjavati polja po svaku cenu, tek da bi nesto pisalo. Korisno je da navedete interesovanja, jer ćete možda baš preko njih doći do ljudi sa kojima imate nešto zajedničko.
Privatnost i povezivanje
Kreiranjem profila dobijate i svoju ličnu web adresu na LinkedIn mreži, koju možete da izmenite i personalizujete.
Umesto www.linkedin.com/in/123-xyzmože da glasi www.linkedin.com/in/ime_prezime
ili neka slična kombinacija, ako je ova osnovna već zauzeta.
Na slici možete da vidite kako se pristupa toj opciji (obeležen žuto).
U ovom delu podešavate i ostale stvari koje se tiču privatnosti vašeg profila: ko može da vidi vaš profil (konekcije, svi korisnici LinkedIn-a, ili bilo ko na Internetu), kao i koje sekcije profila će biti prikazane.
Kada potencijalni poslodavac ili saradnik ukuca u Google vaše ime i prezime, moguće je da će baš LinkedIn profil biti među prvim rezultatima pretrage. Imajte i to na umu kada ga kreirate i podešavate.
Ono što je još karakteristično za ovu mrežu je da zaista možete da vidite ko je pregledao vaš profil. Zašto bi vam to bilo važno? Zato što dobijate uvid u to ko su ljudi koje ste zainteresovali: iz kojih industrija dolaze, čime se bave, koja su vam zajednička interesovanja… Ako vam neki od tih profila privuče pažnju, možete poslati zahtev za konekciju i na taj način proširiti svoju poslovnu mrežu.
Kreirali ste profil, šta dalje?
Kao što je već pomenuto na početku teksta, LinkedIn profil je vaš novi digitalni CV. A kao i svaki CV, nije dovoljno samo da ga imate, treba ga i poslati na pravu adresu.
Povežite se – to je prvi i osnovni korak. Najpre sa ljudima koje lično poznajete, sa kojima ste radili i sarađivali. Oni vas mogu dalje preporučiti, a možete i sami kontaktirati sve one koji su vam interesantni u poslovnom smislu.
Pridružite se grupama koje se bave tematikom koja vas zanima ili je vezana za vaš biznis. Ostavite komentar na objavama koje su vam interesantne. Podelite zanimljiv članak, vest, ili svoje viđenje neke aktuelne teme.
Iskoristite potencijal ove mreže da unapredite svoj biznis ili karijeru!